joi, 21 octombrie 2010

Nu judeca o carte dupa...mirosul ei

Cu mare placere pot spune ca am revenit la un vechi obicei: cel de a citi. Imi aduc aminte cat de mult citeam prin liceu, atat literatura obligatorie pentru scoala dar si carti de care auzeam, imi erau recomandate si puteam face rost; tot timpul aveam cel putin o carte imprumutata de la biblioteca.

Apoi a venit timpul "sa-mi fac un rost in viata" si cum scoala putin contribuie la asa ceva, o mare parte din timp trebuia alocat auto-invatarii. Astfel am trecut la carti tehnice, de calculatore, programare, algoritmi si alte dracovenii. Pe ici pe colo mai prindeam cate o carte, dar abia daca citeam 1-2 romane pe an.

Ceea ce mi-a trezit din nou pofta de a citi carti este un dispozitiv numit e-reader, un gadget cum s-ar spune acum si desi eu nu ma dau in vant dupa gadget-uri, acesta mi se pare ceva care merita.

Cel mai cunoscut model de e-reader este probabil Kindle de la Amazon, urmat apoi de cele de la Sony Reader. Evident pe piata americana sunt mult mai multe modele, de toate marimile, culorile si preturile. Din pacate la noi se gaseste doar iRiver Story despre care nu se pot gasi prea multe pareri.

Revenind, de caurand mi-am achizitionat PocketBook 360. (evident dupa ce am citit nenumarate review-uri si am pus 100 de intrebari pe forumurile dedicate, recomand MobileRead). Cateva din motivele pentru care l-am ales:

  • ecran de 5 inch. desi la inceput am crezut ca e prea mic mi-am dat seama ca de fapt nu prea conteaza marimea ecranului deoarece poti mari/micsora fontul oricat iar schimbarea paginii se face in mai putin de o secunda

  • carcasa hard cover ofera o protectie a ecranului in plus iar la citire se poate atasa de spatele dispozitivului

  • interfata minimala: 2 butoane mari si un buton central; vroiam ceva cat mai mic, sa-l pot avea la indemana oriunde, de fapt incape si in buzunarul hainei


Saptamana trecuta am terminat prima carte de citit pe el. Desi la inceput a fost nevoie de putina acomodare cu cititul de pe un ecran, in scurt timp citeam la fel de rapid si de comod ca de pe hartie. Tehnologia E-Ink imita perfect hartia(de aceea nici nu se poate citi pe intuneric) si nu este deloc obositoare pentru ochi. Deoarece ecranul nu are sursa de lumina, bateria se consuma doar la actiuni si se estimeaza ca se poate ajunge pana la 7000 de pagini citite intr-o singura incarcare.

Are o memorie disponibila de aproximativ 490Mb, suficienta pentru cateva sute de carti. Cel mai bun format pentru aceste e-readere este e-pub. PDF-urile pot fi citite dar limitat deoarece textul nu poate fi formatat; din fericire pot fi convertite usor in e-pub cu ajutorul Calibre si nu dureaza decat 1-2 minute.

Deja mi-am copiat multe carti pe care le voi citi: seria Ender de Orson Scott Card, seria Harry Potter si Stapanul Inelelor. Cred ca deja am de citit pentru un an de zile :D

Stiu ca nu se poate compara senzatia de a tine o carte in mana si a o rasfoi, mai ales una noua care are acel miros specific de hartie care parca te indeamna sa nu o mai lasi din mana. Dar cred ca mai mult conteaza opera in sine, decat suportul pe care e scrisa, atata timp cat cititul ramane o placere(nu stiu cum altii pot citi pe un monitor sau un telefon, pentru mine este un chin)

Nu este un gadget minune, nu are gps, jocuri, sunete in mii de tonuri, nici macar nu este color. Dar imi place pentru ca ocupa putin loc si pot citi cartile preferate oriunde as fi.


2 comentarii:

Anonim spunea...

Ai mai avut ebook reader ? E mai bun decat Kindle 3 ? Din cate stiu e 150$ pe amazon.com si se livreaza si in Romania in 3-5 zile

Nightwolf spunea...

Salut,
Depinde in ce sens vrei tu sa fie mai bun? Nu am vazut inca un K3 care are ecran Pearl si se lauda ca are un contrast cu 50% mai bun decat K2 de tip Viziplex, la fel ca PB360. Deci in cazul asta K3 e mai bun. Si iRiver are tot Viziplex deci te poti duce la showroom emag sa testezi calitatea ecranului, pentru mine e suficienta. Dar ca marime si greutate 360 e in avantaj. Nu te gandi la dimensiunea ecranului pentru ca fontul se poate micsora, mari oricat la 360 iar "intoarcerea" paginii e foarte rapida. Eu am mers pe ideea ca e un dispozitiv portabil si deci sa fie cat mai mic, usor de carat si de tinut in mana. 360 e mult mai customizabil, poti sa-i traduci tu interfata(desi exista o versiune in romana) sa schimbi functiile la orice buton. K3 costa 140$ dar trebuie sa-i cumperi o husa, 360 costa 160$ dar are vine cu un fel de capac de protectie al ecranului care se fixeaza usor pe spate cand citesti. La ambele mai trebuie sa adaugi in jur de 40$ costuri postale.